Kleur bekennen

Gepubliceerd op 9 mei 2023 om 16:13

Wat voor marketeer ben jij?
Marketing is een kunst en een wetenschap. Het vertalen van een merkboodschap in een advertentie is een kunst. Het efficiënt inzetten van budget over verschillende kanalen is een wetenschap. Het vergt andere vaardigheden en vraagt om andere type marketeers. Ik ontwierp een model dat vier basistype marketeers onderscheidt. Marketeers houden namelijk van hokjes. Wat je ermee kan? Je beseffen dat de ene marketing job beter bij je past dan de andere.

 

Hoe werkt het model?
Met marketing verklein je de kloof tussen vraag en aanbod: door ontwikkeling (links in het model) van producten/proposities pas je het aanbod aan. Door implementatie (rechts) van het aanbod in communicatie/retail beïnvloed je de vraag. In de basis zijn er twee manieren om te ontwikkelen of te implementeren: op een zuiver creatieve manier (bovenzijde model) of op een heel analytische manier (onderzijde). Een creatieve manier levert eerder iets heel vernieuwends op, een analytische aanpak leidt vaker tot iets dat lijkt op een eerder succes.

Begin je liever met een wit vel papier of met een uitgebreid marktonderzoek? In het eerste geval ben je een oranje of paarse marketeer, in het tweede geval een grijze of turquoise.

 

Typisch gekleurde marketingbanen
Het model typeert verschillende marketeers. Ongeacht de marketingfunctie. Toch passen sommige marketingbanen heel goed bij een bepaalde kleur. Een productmanager bij een fietsenfabrikant? Oranje. Social Media marketeer bij een kledingmerk: paars. SEO-marketeer bij een reisplatform: turquoise. CRM-manager bij een energiebedrijf: grijs. Welke typische functie-kleur combinaties zie jij?

 

Wat is jouw kleur?
Als je energie krijgt van het optuigen van een mediacampagne aan de hand van brand guidelines dan pas je goed in het paarse hokje. Stel je de brand guidelines liever zelf op, dan ben je eerder oranje.

Is databasemarketing echt jouw ding? Dan ben je grijs of turquoise. En als je helemaal wild wordt van conversieverbetering, maar je collega geeft geen sjoege: realiseer je dan dat jij waarschijnlijk turquoise bent en je collega grijs. Je grijze collega wordt misschien enthousiast van een zelf ontwikkelde automatische databaserapportage, waar jij weer weinig om geeft: we zijn allemaal marketeers, alleen anders gekleurd. En allemaal hard nodig om vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen.

 

Ik beken kleur…
Als product management director bij Bugaboo was ik oranje, als brand manager Hummer Europe paars, als head of product bij Toyota grijs en als marketing directeur bij Credit Agricole was ik turquoise. Ofwel, je kleur kan verschillen per functie en per opdracht. Toch ben ik ervan overtuigd dat iedere marketeer een voorkeurshokje heeft, ongeacht de huidige positie. Als ik écht kleur moet bekennen, dan is het oranje: ik krijg energie van verandering. En oranje staat voor innovatie. Maar het liefst krijg ik de mogelijkheid om een marketingteam te transformeren tot precies het juiste kleurenpallet. Want om tot de juiste marketingmix te komen moeten alle kleuren vertegenwoordigd zijn.

 

Matcht jouw kleur?
Graag inspireer ik anderen met mijn blogs. Hopelijk zet dit model je aan om na te denken over het type marketeer dat jij bent: wat is jouw kleur? En matcht deze met je huidige baan/opdracht?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.