Recente successen ('20-'24)
Interim Director Product Marketing ('21/'22)
Ik stoomde het global product management team klaar voor meer marktgerichte productinnovaties. Onder andere door de introductie van een Go To Market Playbook met een gestandaardiseerde, gestructureerde werkwijze voor introducties. Om het team sterker te maken zette ik een Product Management Academy op waarin de product managers de kracht van Personas ontdekten.
Resultaat: een gemotiveerd team, klaar voor een stortvloed aan nieuwe global product launches.
Interim Head of Product & Service Marketing ('22-'23)
Met succes voegde ik drie teams samen tot één gemotiveerd, efficiënt en klantgericht team. Na een snelle analyse van de huidige situatie herstructureerde ik de product en after sales marketing organisatie van Toyota en Lexus in Nederland. Ik introduceerde een dynamisch Product Management Handboek waarin alle teamleden kennis en processen vastlegde. En we stelden een nieuw gezamenlijk doel vast: de integrale marge over de levensduur van de auto.
Resultaat: 60% hogere medewerkerstevredenheid, verhoging resultaatgerichtheid, betere kennisoverdracht.
Interim Sales Enablement Project Manager ('23-'24)
Opdracht: zorg ervoor dat zo'n 400 B2B accountmanagers, marketeers en product managers beter gaan samenwerken op het gebied van klantgerichte communicatie. Ik ontwierp nieuwe processen, stelde een nieuw multi-disciplinair team samen (Sales Enablement Council) en implementeerde een sales enablement platform (Highspot) om verkoopkansen beter te benutten.
Resultaat: continue verbetering van product- en marketingcontent m.b.v. AI, hogere productiviteit van accountmanagers, verhoging conversie en NPS.
Interim Head of Marketing ('23)
Vlak voor de marktintroductie van dit jonge Chinese elektrische automerk legde ik de basis voor de Nederlandse en Belgische marketingactiviteiten: ik verbeterde de website (content, usability), lanceerde structurele e-mail nieuwsbrieven voor prospects en maakte een Xpeng Marketing Manual als handleiding voor branding, CRM, events, online advertising en dashboarding.
Resultaat: alle digitale communicatie klaar voor de Nederlandse en Belgische marktintroductie van een nieuw innovatief EV-merk.
Interim Directeur ('20-'21)
healzzy2GO
Een start-up, gedreven door de missie om gezond snacken makkelijk te maken met duurzame en eerlijke vendingautomaten, schakelde mijn hulp in. De opdracht: herstructureer de organisatie om groei mogelijk te maken. Inclusief: nieuwe webshop, nieuw team, verhuizing en standaardisatie van processen en assortiment.
Resultaat: verhoging van de verkoop van gezonde snacks, tegen lagere kosten. En een super gemotiveerd team.
Interim Marketing Strateeg ('20-'22)
Via constructieve werkbijeenkomsten die ik regisseerde kwam het opleidingsinstituut tot een aangescherpte positionering en betere doelgroepfocus. En een digitaler productaanbod en meer digitale marktbenadering.
Resultaat: de organisatie kwam sterker uit de Corona-crisis en maakt sindsdien een sterke groei door.
Wat opdrachtgevers zeggen (LinkedIn)
- "We hebben met Rik een duidelijke focus gevonden."
- "Zijn sterke persoonlijke vaardigheden en stimulerende energie maken hem een echte dynamo voor een marketingafdeling met een tekort aan visie, creativiteit of drive."
- "Hij is een expert op zijn vakgebied. No doubt."
- "Rik heeft met zijn enorme enthousiasme en vasthoudendheid gezorgd voor de basis van wat nu ee een baanbrekende ontwikkeling genoemd mag worden op de personenwagenmarkt."
- "Rik heeft het vermogen om complexe materie te vertalen naar stukken die geen uitleg behoeven."
Alle successen op één pagina
Bekijk de one-pager (pdf) op deze pagina voor een compleet beeld van mijn belangrijkste verdiensten op het gebied van:
- digitalisering
- verhoging rendement
- innovatieve introducties
- meer loyale klanten
- sterkere teams
Voor een compleet overzicht van mijn achtergrond, werkervaring en referenties, ga naar https://www.linkedin.com/in/rvanbreda/. Meer weten over specifieke cases? Neem contact op voor een bevlogen toelichting.