Als marketeer is het cruciaal om tijdig de juiste trends te signaleren. Het valt me op dat online marketeers steeds beter zijn in het dagelijks tweaken van de performance, maar hoeveel tijd wordt er gestoken in het spotten van veranderend gedrag?
Je kunt natuurlijk het jaarlijkse trendrapport afwachten van je favoriete online platform of branchevereniging. Persoonlijk vind ik het mijn taak om zelf als eerste trends te signaleren die relevant zijn voor mijn markt. Een super waardevolle tool die ik daarvoor gebruik is Google Trends. Je hebt er geen account of online cursus voor nodig. Alleen nieuwsgierigheid.
Graag geef ik je drie redenen om Google Trends te gebruiken:
- Je ziet online zoekgedrag, geen aankoopdata (dus werkelijke vraag)
- Google data gaat vaak langer terug dan je eigen data (dus beter beeld)
- Je kunt inzoomen op periodes of geografische gebieden (heel eenvoudig)
Puur ter illustratie zocht ik naar trends in eten: hoe verhouden de zoektermen “recept” en “restaurant” zich in de loop der jaren? Als korte termijn ontwikkeling zie je dat er tijdens de lockdown meer op recepten i.p.v. restaurants wordt gezocht. En dat er inhaalslagen zijn gemaakt toen restaurants weer opengingen. Maar de werkelijke trend is dat mensen steeds eerder naar een restaurant voor Kerst op zoek gaan. Als restaurant kun je hier op inspelen door eerder je Kerstmenu uit te sturen naar je klantenbestand.
Een ander interessant inzicht dat Google Trends je kan geven is waar je doelgroep zich bevindt. Zo was ik benieuwd of de vraag naar elektrische auto’s inmiddels groter is dan SUV’s (gezien de groei van beide segmenten). En ja, er wordt sinds twee jaar meer gezocht op elektrische auto’s. Maar wat Google Trends je ook leert, is dat dat niet overal het geval is: in Zuid-Limburg en Zuid-Holland wint de SUV het van de elektrische auto. En de beste plek om je elektrische auto te laten zien is de provincie Utrecht: los van de centrale locatie, is men daar relatief het meest op zoek naar een elektrische auto.
Nieuwsgierig wat de relevante trends zijn voor jouw organisatie? Ontdek het zelf op https://trends.google.nl/.
Reactie plaatsen
Reacties