Heb je ambitieuze marketingdoelen maar een beperkt budget? Ga aan de slag met micro-sponsoring! Ik leg het begrip uit en geef vijf redenen waarom micro-sponsoring ook slim is voor jouw organisatie.
Micro-sponsoring is een slimme, onderbelichte marketing-tool. En onbeschreven. Daarom deel ik graag mijn ervaringen. De definitie: sponsoring is een activiteit waarbij een organisatie optreedt als geldschieter voor een vereniging, evenement of ander initiatief in ruil voor promotie. Bij micro-sponsoring gaat het om een financiële bijdrage aan een zeer kleine initiatief. Gerommel in de marge of een zinvolle besteding? Hierbij vijf redenen om het wél te doen:
1. Selectief bereik met hoge impact
Het voordeel van micro-sponsoring is een heel selectief bereik: midden in je doelgroep en minimale waste. En door je dominantie en relevantie bij het initiatief is de impact groot. Voorbeeld: je bent een outdoormerk en sponsort het lustrumfeest van een scoutinggroep. Kleine kans dat hier iemand buiten je doelgroep valt (=waste). Grote kans dat de sponsoring beklijft en dit zoveel voorkeur genereert dat je klanten voor het leven wint (=hoge impact). Het werkelijke effect is lastig te meten, het gaat erom dat je dat je midden in de doelgroep zit én verschil kan maken.
2. Beperkt budget, snelle return
Micro-sponsoring gaat per definitie om relatief kleine bedragen. Dus als je er een keer naast zit, gaat er geen groot bedrag verloren. Tegelijk is de kans juist groot dat je het sponsorbedrag snel terugverdient. Voorbeeld: je bent een sauzenfabrikant en sponsort een straat-BBQ aan het begin van de zomer. Gedurende het resterende BBQ-seizoen zullen alle buren aan jouw merk denken als ze voor het sauzenrek in de supermarkt staan. Hoe snel je precies iets terugverdient hangt af van de totale investering. Als sauzenfabrikant zou ik in natura sponsoren (sauzen, vlaggen, servetten) en er niet over vergaderen. Tijd is ook geld tenslotte.
3. Toegang tot unieke content
Tip: verdubbel je micro-sponsoring budget en gebruik de helft van het budget om het te communiceren. Hoe leuk is het om je sponsoring om te zetten in unieke social media content? Voorbeeld: als marketing manager van Neckermann Reizen sponsorde ik ooit het Nederlands dames rafting team. We mochten ons voor een paar duizend euro hoofdsponsor noemen. Maar het leukste was dat ze als tegenprestatie de glijbanen op onze belangrijkste waterresorts in Turkije testten. Dat leverde super content op voor onze social media kanalen (YouTube, Facebook), onze digitale nieuwsbrief, ons (online) inspiratiemagazine en de Neckermann website. Ik weet zeker dat door deze content meer mensen voor de geteste waterresorts kozen.
4. Direct klantcontact
Door digitalisering en schaalvergroting is het niet meer zo vanzelfsprekend: direct klantcontact. Zonde, want als marketeer is niets zo inspirerend! En leerzaam, zo ervaarde Makita onlangs: met oud-studievrienden organiseerde ik een kluswedstrijd waarbij we Makita vroegen om de prijzen te sponsoren. Er werd geen grote tegenprestatie verwacht: een beperkt kwalitatief onderzoek naar vakmediaconsumptie onder de deelnemers was voldoende. Een duidelijke win-win: een uitgebreider onderzoek met dezelfde uitkomst had waarschijnlijk een veelvoud gekost.
5. Maatschappelijke bijdrage
Zonder bijdrage van sponsoren (en zonder vrijwilligers) zouden veel activiteiten niet door kunnen gaan. Zo haalde de organisatie van het Zeister Gala ooit geld op voor (onder andere) een buitenoven van een educatief natuurcentrum. Zonder de sponsors van dat gala, zoals Ekris BMW, was die oven er nooit gekomen. Het lijkt een kleine bijdrage, maar voor kinderen die een zelfgebakken pizza eten is het misschien wel iets heel groots. Daarom moedig ik alle marketeers aan om bij sponsoring niet alleen het bereik, maar ook de maatschappelijke impact van de sponsoring mee te wegen.
Met de vakantieperiode breekt vaak ook een periode van bezinning aan. Mijn oproep: denk out-of-the-box en overweeg je marketingeuro dit najaar eens anders te besteden. Ga voor micro-sponsoring! Ik som de vijf redenen nog even op:
- Selectief bereik met hoge impact
- Beperkt budget, snelle return
- Toegang tot unieke content
- Direct klantcontact
- Maatschappelijke bijdrage
Reactie plaatsen
Reacties